Strona główna » Wielki Mur Chiński. Z Jinshanling do Simatai

Wielki Mur Chiński. Z Jinshanling do Simatai

przez Wszedobylscy
Wielki Mur Chiński

Być w Chinach i nie zobaczyć jednego z cudów świata? Tak być nie może! Planując naszą podróż po Chinach uwzględniliśmy oczywiście jednodniową wycieczkę z Pekinu na Wielki Mur Chiński. Chcąc ominąć tłumy turystów postanowiliśmy nie wybierać się na najpopularniejszy fragment muru, Badaling. Zamiast tego zaplanowaliśmy wycieczkę na odcinku od Jinshanling do Simatai. Ten 10 km odcinek potrafi przyprawić o szybsze bicie serca i to nie tylko ze względu na piękne widoki.

Jak dostać się na Wielki Mur Chiński?

Opcje są dwie. Pierwsze z nich jest bardzo prosta: wykupujemy wycieczkę w hostelu/hotelu/agencji turystycznej i nie martwiąc się o nic dajemy zawieźć się na Wielki Mur Chiński. Druga opcja wymaga nieco więcej zachodu, większych zdolności do targowania się i zapisanego na kartce numeru autobusu. W planie mieliśmy dojazd komunikacją publiczną z Pekinu w stronę Jinshanling, przejście fragmentu muru do Simatai i stamtąd powrót do Pekinu.

Wielki Mur Chiński

Na karteczce mamy zapisane, że wybieramy się na Mur Chiński do Jinshanling. Napotkani przy dworcu Chińczycy wymachują rękami i kierują nas we właściwą stronę. Wyruszamy autobusem ze stacji Dongzhimen, bilety w środku bez słowa sprzedaje nam Pani Bileter i Kontroler w jednej osobie. Po mniej więcej godzinie jazdy autobus gwałtownie zatrzymuje się pośrodku niczego, a Pani głośno krzycząc pokazuje nam drzwi. Wysiadamy lekko zdezorientowani, bo Muru Chińskiego to nie widać w promieniu przynajmniej kilku kilometrów. Dookoła nas tylko droga, puste pola, opuszczony przystanek i dwa samochody. Tak, te samochody czekają na nas! Ktoś zdążył dać im cynk, że na Mur Chiński jedzie grupa turystów (jest nas w sumie dziewięcioro), czyli jest okazja do zarobku. Teraz następuje swoisty taniec między nami a chińskimi kierowcami – oni rzucają swoją ceną, my swoją i tak się targujemy do skutku. Nie, wcale nie zamierzamy jechać za pół darmo, ale pierwotna cena jest przynajmniej dwukrotnie wyższa od tej rzeczywistej. Po 15 minutach zażartego machania rękami w końcu dochodzimy do porozumienia. Zawiozą nas do Jinshanling, a po kilku godzinach odbiorą spod Simatai i odwiozą na autobus. Sukces! W końcu po 1,5 godziny docieramy do Jinshanling.

Z Jinshanling do Simatai

Przed nami 10 kilometrowy odcinek muru do przejścia. Warto zabrać ze sobą wygodne buty i prowiant, bo pokonanie tej trasy to przynajmniej czterogodzinny i wymagający spacer. Miejscami podejścia są tutaj bardzo strome, a droga sama w sobie jest wyboista, głównie ze względu na odpadające cegły. Jeszcze zanim zaczniemy naszą wycieczkę możemy zrobić ostatnie zakupy (nieco tandetne pamiątki oraz przekąski i napoje) na tutejszych straganach.

Wielki Mur Chiński

Po raz kolejny możemy się też przekonać o nieustępliwości chińskich sprzedawców – jedna z Pań upatrzyła w sobie w nas niezłe źródło zysku. Najpierw próbowała sprzedać nam pocztówki, potem butelki z wodą (a mieliśmy własny zapas). Kobieta była tak uparta, że zaczęła po prostu za nami podążać – najpierw po schodach na Mur Chiński, a potem dalej, trzymając się w niewielkiej odległości, w razie gdyby jednak naszła nas ochota na zakupy. W końcu, kiedy minęło już dobrze pół godziny od naszego pierwszego spotkania i widząc, że Pani ani myśli zrezygnować z wycieczki i będzie nam towarzyszyć do końca trasy, zakupiliśmy w iście promocyjnej cenie pamiątkowe kartki. Zadowolona z siebie odwróciła się na pięcie i zniknęła tak szybko, jak się pojawiła.

Teraz mogliśmy już jedynie podziwiać zapierające dech widoki. Dech zapierało nam też dość często od dużej liczby stromych schodów, ale było warto. Jak tylko okiem sięgnąć przed nami ciągnął się mur, przerywany co jakiś czas wieżami obserwacyjnymi. Pnie się w górę, w dół, skręca. I to aż po horyzont.

I choć pogoda początkowo zupełnie nam nie dopisywała – dopadł nas jesienny chłód, a nad głowami ciężko wisiały chmury – to było to niesamowite przeżycie. Szczególnie mając na uwadze, jak wiele pracy i ludzkiego życia pochłonęła budowa tego muru.

Wielki Mur Chiński

Mieliśmy też bardzo dużo szczęścia, bo na tym fragmencie Muru Chińskiego byliśmy praktycznie sami, po drodze spotkaliśmy jedynie dwie osoby oraz ekipę łatającą dziury w murze. I o to nam chodziło! Żeby uniknąć tłumu turystów i w spokoju, do woli kontemplować tą chwilę. Jeśli marzycie o takim właśnie doświadczeniu, to koniecznie wybierzcie właśnie ten fragment muru do odwiedzenia.

Mniej więcej w połowie drogi, w jednej z wieży czekała na nas niespodzianka. Moi drodzy, otóż musieliśmy kupić bilety wstępu na Mur Chiński. Po raz drugi, bo pierwszy raz zapłaciliśmy za wstęp już w Jinshanling. Nie ma zmiłuj, przecież nie będziemy się wracać!

Gdy powoli zaczęliśmy zbliżać się do Simatai w końcu zza chmur nieśmiało wyjrzało słońce. To była niesamowita wycieczka i jeśli kiedykolwiek będziecie w Chinach to absolutnie musicie tu przyjechać. To miejsce robi ogromne wrażenie!

Wielki Mur Chiński

To może Ci się również spodobać!