Zaplanuj podróż do Porto. Informacje praktyczne

Podziel się ze znajomymi

Porto to jedno z naszych ulubionych miast w Europie. Jedno z tych, do którego moglibyśmy wracać wielokrotnie i chyba nigdy nie mielibyśmy dość. Porto odwiedziliśmy już trzykrotnie i za każdym razem miasto oczarowuje nas na nowo. Dla tych, którzy planują swoją pierwszą podróż do Portugalii zebraliśmy kilka praktycznych informacji praktycznych.

Jak dotrzeć do Porto?

W końcu oczekaliśmy się bezpośrednich lotów z Polski do Portugalii – linie lotnicze Wizz Air oferują nam przeloty do Porto z Warszawy i Wrocławia (od kwietnia 2018 roku), do Porto dolecimy również liniami Ryanair z Warszawy Modlina oraz Krakowa. Ceny biletów średnio wynoszą ok. 300 PLN w dwie strony przy podróży tylko z bagażem podręcznym. Najtańsze bilety dostępne są poza sezonem, ale zarówno wiosną, jak i jesienią Portugalia może nas pozytywnie zaskoczyć słoneczną pogodą.

porto3

Kiedy jechać do Porto?

Portugalię odwiedziliśmy trzykrotnie: wiosną, latem oraz jesienią. W wakacje temperatura jest naprawdę wysoka i zamiast rozkoszować się pięknym miastem będziemy raczej szukać schronienia przed słońcem. W marcu towarzyszyła nam niesamowicie piękna i słoneczna pogoda – temperatura wynosiła ponad 20 stopni, a po weekendzie spędzonym w Porto wróciliśmy całkiem opaleni. W listopadzie pogoda była już dość zmienna: na początku towarzyszło nam słońce i niemal 25 stopni, ale trzy dni później temperatura znacznie spadła, a ulewny deszcz przez całą dobę uniemożliwił nam zwiedzanie miasta.

Transfer z lotniska

Lotnisko położone jest ok. 10 km na północ od Porto. Z portu lotniczego do centrum miasta dojedziemy korzystając z komunikacji miejskiej, a dokładniej linią E metra. Z lotniska do stacji Trindade dojedziemy w ok. 30 minut, bilet w jedną stronę kosztuje 1,85 EUR. Na lotnisku bilety kupimy w automatach oznaczonych Andante.

porto1

Transport

Porto nie jest dużym miastem, do niemal wszystkich atrakcji dojdziemy na piechotę. Jeśli chcemy jednak poruszać się metrem lub autobusami czy wybrać się nad Ocean to najlepiej zaopatrzyć się w kartę wielokrotnego użytku Andante. Taka papierowa karta dostępna jest w różnych wariantach: na ilość przejazdów lub czasowa. Sama karta kosztuje 0,60 EUR, potem dokupujemy np. 10 przejazdów w określonej strefie – nas najbardziej interesuje strefa Z2, czyli centrum miasta. Za 10 przejazdów w strefie Z2 zapłacimy 12 EUR. Bilet jest ważny przez godzinę i umożliwa nam przesiadki.

Dostępne są również karty czasowe Andante: 24-godzinny bilet na strefę Z2 będzie nas kosztował 4,15 EUR (plus jednorazowa opłata za kartę papierową). Dla turystów przygotowane również dwie specjalne karty: 24-godzinną za 7 EUR oraz 72-godzinną za 15 EUR. Takie karty Andante Tour umożliwają nam nielimitowane korzystanie z całej siatki połączeń w mieście.

porto7

Podróżując metrem zawsze trzeba pamiętać o przyłożeniu naszej karty do czytnika – na stacjach nie ma typowych bramek. Wsiadając do autobusu kartę przykładamy do żółtego czytnika, który stoi obok kierowcy.

Po Porto kursują również zabytkowe tramwaje – nie obowiązują tutaj karty Andante, trzeba dodatkowo zaopatrzyć się w bilet, który kosztuje 2,50 EUR od osoby.

Noclegi w Porto

Ceny noclegów w Porto należą raczej do tych przyjaznych dla portfela. W rozsądnej cenie znaleźć możemy pokój w hostelu czy hotelu nawet w samym centrum miasta. Będąc w Porto raz korzystaliśmy z Couchsurfingu, a dwa razy nocowaliśmy w hostelu. Polecić możemy Rivoli Cinema Hostel, który znajduje się w samym centrum miasta w pobliżu stacji metra Aliados. Inspiracją przy tworzeniu wnętrz w pokojach były kultowe filmy, hostel oferuje również dobrze wyposażoną strefę ogólnodostępną z kuchnią, a także taras na dachu z niesamowitym widokiem na miasto. Ceny noclegów zaczynają się od 18 EUR za dobę, w cenę wliczone jest śniadanie. Szukając tanich noclegów w Porto warto sprawdzić ofertę wynajmu mieszkań airbnb oraz skorzystać z wyszukiwarki.

porto11

Ile kosztuje weekend w Porto?

Dość wysokie ceny biletów do Portugalii rekompensują ceny na miejscu – kiedy tuż obok naszego hostelu odkryliśmy kawiarnię, w której za kawę i solidną porcję ciastka płaciliśmy 1 EUR, to staliśmy się stałymi bywalcami tego miejsca. Również ceny w restauracjach są bardzo przystępne – lunch zjemy już nawet za 5 EUR, a za kolację nad brzegiem rzeki Duoro zapłacimy 10-15 EUR. Ceny produktów w sklepach są bardzo zbliżone do tych polskich.

porto4

Będąc w Porto warto spróbować oczywiście lokalnych specjałów. Jeśli szukamy czegoś sycącego to na Waszym talerzu powinna wylądować francesinha, czyli chleb przekładany kotletami wołowymi, kiełbaskami oraz boczkiem, zapiekany z serem żółtym i polany sosem. Jak przystało na miasto położone w pobliżu oceanu możemy liczyć na liczne dania rybne – najsłynniejsze to oczywiście bacalhau, czyli dorsz przyrządzany na 365 sposobów.

O tym, co warto zobaczyć w Porto przeczytacie w naszym kolejnym wpisie ‚Co warto zobaczyć w Porto. Top 10 miejsc‚.

porto10

Podziel się informacją ze znajomymi
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someoneShare on Tumblr
  • Katarzyna

Ja też uwielbiam Porto, byłam dwa razy i jeszcze chcę tam wrócić 😉 Ja jak planowałam wycieczkę to też latałam wizzairem. Za to jeśli chodzi o noclegi to raz korzystałam z bookingu, drugim razem z booakapartu. Przy odrobinie szczęścia można złapać fajne promocje i zapłacić taniej niż normalnie. A potem wydać więcej na miejscu 🙂

• Wszedobylscy

My to jeszcze musieliśmy kombinować loty z przesiadką, bo nie było bezpośrednio lotów. Lecieliśmy przez Hahn, Paryż, Londyn Stansted, ale cenowo i tak wychodziło całkiem atrakcyjnie. To nas właśnie zaskoczyło przy pierwszej wizycie w Portugalii, że jest bardzo przyjazna dla portfela.